tirsdag 30. september 2008

Mens vi venter på Baby

Baby, som i meg. Ingen babyer her i gården! Saken er at jeg holder på med noen politiske greier, en lang post... Egentlig bare for å få det i system i mitt eget hode, men man håper jo på å provosere.

Ellers var det tilbake til babyene. Enten får du dem tidlig, med eller uten en fyr til å støtte oppunder, eller så venter du til du er tredve og enten desperat av mammavibber eller fordi det passer seg sånn. Jeg vil ha en baby, men jeg klarer bare så vidt å ta vare på meg selv. Og jeg liker ikke barn, har fobi mot gravide kvinnfolk og stort sett vemmes over alle de kvinnelige funksjonene jeg har. Da med de hederlige unntakene av orgasme og pupper. De er nyttige!

Stort sett trives jeg ikke med å være biologisk betinget til å bære frem et barn. Det virker som en smertefull greie. Det er jo faktisk sånn at jeg setter inn en person i Verden som ikke er som meg, bare kom gjennom meg. Det skremmer meg at jeg ikke har muligheten til å kontrollere hva som skjer, hvilke erfaringer barnet mitt får, hvordan de tingene og erfaringene og eksemplene jeg gir det vil slå inn/ut. Det er en helt sinnsyk tanke at jeg skulle skape et helt micro-univers, uavhengig av meg.

Jeg lurer på om noen av de jeg gikk på skole med som sliter med bleier og førskolelærerutdanning har tenkt på at barnet deres ikke er dem selv. At et barn ikke er en sjangse til å rette det du gjorde feil eller ikke gjorde i det hele tatt, men en sjangse til å se et helt nytt verdenssyn formes, bryte ut og blomstre....

Jeg håper de har tenkt på det.

2 kommentarer:

Åshild sa...

*Puste lettet ut*
Der trodde jeg nesten et øyeblikk at du ventet barn. I så måte hadde jeg gjort krav på barnevaktrollen. Eller tilbudt meg å adoptere stakkaren (med tanke på ditt positive vesen rundt barn). Dessuten ser jeg ut til å måtte vente forgjeves på retten til å adoptere fra land utenfor Norge, så hvorfor ikke din unge? (da har du det friskt i minne i tilfelle ulykka først skulle intreffe).

Boombaby sa...

Hehe, jeg lover:P Mitt barn er ditt barn;)